kAmU SeMuA yAnG tErBaIk

Tuesday, March 8, 2011

aku redha

dh berhari2 aku cuba nk memuatkan entri baru dlm blog ni. tapi tah kenapa aku rasa cam x berdaya nk berpk & mengeluarkan buah pikiran aku. apa dh jadi dgn aku? mungkin sisa2 rasa bengang, bosan, jauh hati…bla..bla..bla..(malas tulis smua) masih berbekas dlm hati ni. jauh di lubuk hati ini.

sapa la yg bleh paham aku?.sanggup adjust diri sana sini. sanggup ketepikan perasaan & kepentingan diri. sanggup. smua sanggup. utk apa? sbb nk blajar paham orang lain. nk blajar cope dgn orang lain. tapi…adakah orang lain pk benda yg sama? adakah diaorang pun share matlamat yg sama dgn kita? sayangnya, tidak. kebanyakan masa aku tgk diaorang x peduli pun. sbb masing2 yg aku jumpa smua jenis yg nk berlawan. mentaliti yg menjadi pegangan dia, smua benda dlm dunia ni ibarat macam perlawanan. kalau ngko nk menang nkgo kena kalahkan lawan ngko. that’s why pepehal pun jgn mengalah. sapa yg mengalah, dia la yg kalah. betul ke orang yg mengalah ialah orang yg kalah? aku x paham! apa punya mentaliti la orang2 macam ni?? mana dia blajar pk macam tu? sapa kata dlm setiap perlawanan result dia mesti ada yg kalah & ada yg menang? confirm! siapa yg kata?? habis tu, istilah menang-menang (win-win) tu mitos ke?? & pepatah orang tua2 ‘menang jadi arang, kalah jadi abu’ tu apa? bull s***??? kenapa smua orang lebih ske pk pakai hati dari pk pakai otak?? blajar tinggi2 ini ke hasilnya?? pikiran jadi semakin sempit! atau sifat tamak & ego jadi semakin berleluasa bila dh blajar tinggi??

smua orang buat aku rasa serba salah je. kenapa buat aku macam ni? apa sebnarnya salah aku?? alasan2 yg diberi smua bunyi macam citer kartun. geli rasa telinga tapi sakit rasa di hati! aku rasa nk lari jauh2 dari smua orang. biar la aku dituduh pengecut tapi tuhan tau apa yg ada dlm hati aku. aku sedia mengalah. diaorang akan tepuk tangan & kata aku kalah, diaorang menang. aku terima. sbb memang itupun yg diaorang mau selama ni. x apa. kalau itu boleh buat orang gembira, aku sanggup terima. biar di mata mereka aku nampak buruk & hina. tapi tuhan tau aku x buruk, aku x hina. aku rela nampak hina di mata manusia asalkan di sisi tuhan aku dimuliakanNya. biar la aku terhina di dunia ni asalkan di akhirat nti Dia memberikan aku bahagia yg hakiki.

aku redha atas segala ketentuanMu, ya Rabb… aku redha. aku hamba yg kerdil. tapi aku x kan berputus asa mengharap rahmat & keredhaanMu. aku redha atas segala2nya, Ya Allah. aku akan sentiasa redha..

No comments:

Post a Comment