kAmU SeMuA yAnG tErBaIk

Tuesday, March 29, 2011

Kemaafan….

Assalamualaikum


Kalian tahu…beberapa bulan kebelakangan ini ada banyak perkara yang menyesakkan hati….


Berkisar dengan tajuk post kali ni…kemaafan…sepanjang hidup saya, saya banyak memaafkan tetapi hanya sedikit meminta secebis maaf itu..entah kerana apa…


Mungkin hati manusia kadang2 terlalu ‘kebal’ untuk mengakui kesilapan sendiri…



Teman lama pernah memberitahu saya antara 9 perkara yang tak selalunya mudah untuk dilakukan


Yang pertamanya adalah meminta maaf dan melupakan…yang kedua mengakui kesilapan…mungkin kerana itu, boleh dikira dgn jari hanya beberapa kali saya meminta maaf sepanjang hayat saya…dan rasanya tiada yang mampu saya lupakan setiap kali saya memaafkan…



Pertama kali saya jumpa makna kemaafan itu adalah ketika menonton sebuah cerita Korea, “A Moment to Remember”…ada satu bahagian dalam ceritanya yang membuatkan saya berfikir…heronya, Choi, memusuhi ibunya sendiri kerana menyerahkan dia dalam jagaan seorang atuk tua yang garang…



Pada malam dia diserahkan, dia menunggu sepanjang malam sambil menangis, menanti ibunya mengambil dia semula…malangnya harapan tinggal harapan & sejak malam ditinggalkan itu dia bertekad tidak akan memaafkan ibunya…dan sejak itu dia tidak pernah menangis kerana baginya, air matanya telah kering pada malam dia ditinggalkan…


Setelah berkahwin, isterinya ingin tahu tentang ibu Choi, menyebabkan Choi terlalu marah…dan tahu apa yg dikatakan isterinya setelah dorg bergaduh…?


“Forgiveness isn’t that hard…forgiving is giving your hate just a little room in your heart…it’s just giving away just a room in your heart…”


Sampai sekarang kata2 itu sentiasa di hati saya……



Bagi saya…biarlah yang sekarang ini kekal seperti sekarang…..forgiving is actually for me, it is not easy but it is simple too…that’s what life is…it’s a series of rooms…and who we get stuck in those rooms with, adds up to what are lives are…



If you’re happy, i feel happy for you…don’t turn back…life goes on & never goes back…that’s why sometimes, somethings will never happen again…it’s just remain…& never feel the same…again…


And don’t worry…i’ll never forget too…tak mungkin & tak pernah lupa…impossible right to forget somebody that we’re used to get closed to…

Tak terasa bila dia datang tapi sayu bila dia tak kembali….


Dia datang tanpa seruan dan dia pergi tanpa alasan…


Mencarinya dengan hati suci lebih indah daripada memiliki tapi tak menghargai….


Kejarlah ia sebelum hilang dari pandangan…..



Ukhwah itu seperti angin…hanya sesekali datang menyapa…..takkan datang selalu…..dan sekali sekala ia hadir dan kita terlepas, jarang ‘angin’ yang sama akan datang semula…..


Dan untuk sekian kalinya….terima kasih….

No comments:

Post a Comment